Výstupy na Vřesník (1.343 m)
Mapy.cz

Vřesník leží v blízkosti Dlouhých strání, od nádrže je to něj necelý kilometr. Nebývá navštěvovaný často, výstup je však snadný, na vrchol vede pěšina.

1. Okruh z Koutů přes Františkovu myslivnu
  Trasa: Kouty      Dlouhé stráně    Vřesník    Františkova myslivna     Dolní nádrž
Kouty
  Délka: 22 km, Čas: 7:30 hod., Převýšení: 820 m

U lyžařského areálu v Koutech překročíme potok a po vystoupáme několik set metrů lesíkem. Poté přejdeme doleva sjezdovku a lesem pokračujeme vhůru do solidního krpálu. Cesta nás vyvede na spojnici mezi třemi sjezdovkami. Svah je tu opět festovní. Podejdeme pod lanovkou a už o něco snazším terénem se dostaneme k horní stanici. Kromě restaurace je tu i menší rozhledna. Pokračujeme lesem k větrníkům u Tetřeví chaty a od rozcestníku potom stále po až na Dlouhé stráně. Odtud vede pěšina na vrchol Vřesníku.

Sestoupíme východními svahy na zpevněnou cestu a pak od rozcestí U Okenní štoly pokračujeme neznačenou stezkou kolem Malé a Velké Jezerné k Františkově myslivně. Terén je částečně rašelinový, často bývá mokrý, ale přejít se dá. Františkova myslivna je malebné místo s výhledem na Praděd. Těsně za ní je rozcestník a od něj vede až k dolní nádrži. Celý úsek je z kopce, ale bohužel po asfaltce. Ani u nádrže není vyhráno, asfaltka pokračuje dlouhých 4,5 km až k parkovišťátku po Červenohorským sedlem. Odtud nás čekají ještě 2 km do Kout, ale už loukami a lesíky.

Trasa je okruhem, takže můžeme využít auto. Zaparkovat se dá na velkých parkovištích u sjezdovek.

Spojnice mezi sjezdovkami Horní stanice lanovky s rozhlednou Větrníky u Tetřeví chaty Na Medvědí hoře Přístřešek na Medvědí hoře
Horní nádrž Vřesník z Dlouhých strání Pěšina na Vřesník Vrchol Vřesníku Jeté lávky k Velké Jezerné
Nad Františkovou myslivnou Františkova myslivna Výhled na Praděd U dolní nádrže Podél silnice do Kout
2. Z Vernířovic přes Homoli (neznačené, zde )
  Trasa: Vernířovice     Jestřábí vrch    Homole    Vřesník    Dlouhé stráně     Kouty
  Délka: 14 km, Čas: 5:30 hod., Převýšení: 900 m

Od autobusové zastávky Vernířovice kostel se vydáme na sever, přejdeme potok a za kostelem odbočíme po asfaltečce doprava. Na jejím konci už se navigujeme po vlastní ose doleva po loukách na hřebínek, který je zprvu navýrazný, ale výše už dobře rozeznatelný. Není tu vyšlapaná cesta, snad jen místy sotva znatelné stopy. U kóty 812 objevíme někdejší základy snad možná hájenky. Hřeben nás dovede až na Jastřábí vrch (960 m). Z něj sejdeme na rozcestí Branka, odkud vychází 5 cest. Nenecháme se zlákat ani jednou a pokračujeme po hřebeni. Pod Homolí krpál tuhne, ale je tu pěkný průsek, kterým se dostaneme na vrchol.

Z Homole sejdeme k cyklostezce z Dlouhých strání. Můžeme po ní dojít až k Bazénu, ale zajímavější je varianta lesem přes Vřesník. Cesta tu opět nevede, ale les je poměrně řídký, takže jedinou překážkou je občasné borůvčí. Z vrcholu Vřesníku už snadno sejdeme k asfaltce pod Dlouhými stráněmi.

Sestupujeme po kolem sjezdovek do Kout.

Louky nad Vernířovicemi Základy na kótě 812 Velký Máj a Jelení hřbet Pod Homolí Průsek na Homoli
Sestup z Homole Travička cestou na Vřesník Na Vřesníku Vřesník a Praděd Výstup k Bazénu
Vřesník od Dlouhých strání Praděd, Petráky a Vysoká hole Horní nádrž Vozka, Keprník a Červená hora Medvědí hora