Výstupy na Velký Máj (1.385 m)
Mapy.cz

Velký Máj slouží málokdy jako samostatný cíl, spíš jen jako průchoďák po magistrále ve směru Jelení studánka - Ovčárna nebo naopak. Každopádně všechny trasy, ať už vyjdeme ze Skřítku, Ovčárny, Karlovy Studánky či Kout, nabízí krásné túry s pěknými výhledy.

1. Ze Skřítku do Karlovy studánky
  Trasa: Skřítek      Ztracené kameny     Jelení studánka     Vysoká hole     Ovčárna
Bílá Opava     Karlova studánka
  Délka: 18 km, Čas: 6:15 hod., Převýšení: 620 m

Od motorestu Skřítek se vydáme po na hlavní hřeben. Svah postupně tuhne a po 3 km dojdeme na Ztracené kameny, nižší skalky, ze kterých je pěkný výhled. Pokračujeme přes Pecny a dále kolem Břidličné hory na Jelení studánku. Je tady čuráček s vodou, na hřebeni dost neobvyklý. A taky kamenná útulna na nouzové přespání či úkryt. Slušelo by to tu i chatě, turistů a v zimě běžkařů či skialpů se kolem potuluje hodně. Ale žádná chata tady nikdy nestála.

Napojíme se na magistrálu a širokými hřbety dojdeme přes Velký Máj na Vysokou holi. Najdeme zde starobylý hraniční kámen z r. 1681, kde se stýkala 3 panství - Bruntálské, Loučné a Janovické. I po těch letech jsou na něm symboly ještě patrné. Z Vysoké hole sestoupíme kolem Petrových kamenů na Ovčárnu, civilizační centrum. Zdatnější si mohou ještě zajít 3,5 km po asfaltce na Praděd.

Nejatraktivnější sestup vede Bílou Opavou do Karlovy studánky, v případě potřeby můžeme využít i kyvadlové dopravy z Ovčárny na Hvězdu. Trasa je stejně pěkná i v opačném směru, jen převýšení je asi o 100 m větší.

Fešácký čtyřboký skřítek na Skřítku Ztracené kameny Na Ztracených kamenech Výhled z kamenů Pecny
Hřeben k Pradědu Magistrála k Jelení studánce Jelení studánka Cesta na Velký Máj Na Vysoké holi
Hraniční kámen na Vysoké holi Petrovy kameny a Praděd Civilizační centrum Ovčárna Praděd od Ovčárny Sestup Bílou Opavou
Sestup Bílou Opavou
2. Z Karlova na Skřítek
  Trasa: Karlov      Velký Kotel     Vysoká hole     Jelení studánka     Ztracené kameny
Skřítek
  Délka: 18 km, Čas: 6:30 hod., Převýšení: 780 m

Dá se vyjít už z Malé Morávky od hlavní silnice, ale lepší je využít autobus až na konečnou v Karlově. Odtud se vydáme po na naučnou stezku Velká kotlina. Trasa se nejprve drží potoka Moravice a poté prochází serpentinami pod Velkým Kotlem. Ten se stal populárním hlavně kvůli lavinám, které tu v zimě občas padají, což je v Jeseníkách neobvyklé. Proto sem míří v zimě hodně skialpů toužících si to taky vyzkoušet. Na stezce jsou i informační tabule a dojdeme po ní až nad Ovčárnu. U rozcestníku ale zabočíme doleva a po vystoupíme na Vysokou holi. Dále pokračujeme kolem Velkého Máje, přes Jelení studánku a Ztracené kameny na Skřítek podobně jako u předchozí trasy v opačném směru.

Velký Kotel Na naučné stezce Přístřešek na naučné stezce Velký Kotel Skály ve Velkém Kotli
Skály ve Velkém Kotli Velký Kotel Na Vysoké holi
3. Malý kotel (neznačený, zde )
  Trasa: Malá Morávka      Karlov    Kotelný potok    Malý kotel    Velký Máj
Františkova myslivna    Velká Jezerná    Dolní nádrž     Kouty
  Délka: 23 km, Čas: 7:00 hod., Převýšení: 800 m

Malý kotel je menším bratříčkem Velkého kotle, ležícího o 2,5 km severněji. Ale ne zase o mnoho menším, oba jsou si podobné. I do Malého kotle je zakázaný vstup, v zimě zde čas od času spadne lavina. Ale místo je to moc pěkné. Trasu je nejlepší absolvovat začátkem jara, kdy už je méně sněhu, případně vůbec žádný.

Z Malé Morávky projdeme podél silnice celým Karlovem. Za bývalou sjezdovkou Lokomotiva (dnes Klobouk) skončí silnice a promění se v lesní asfaltečku, značenou jako cyklostezka. Po 1,5 km ji v ostré levotočivé zatáčce opustíme a pokračujeme doprava podél Kotelného potoka k Malému kotli. Cesta vede malebným údolíčkem kolem Parožné chaty, zpočátku je zpevněná, postupně se úží a přechází v lesní pěšinu. Ta nás dovede až pod kotel a zmizí. Zatímco ve Velkém kotli najdeme celý skalní pás, v Malém je skalek jen pár v levé části. Podél nich pokračujeme vzhůru. Svah postupně tuhne a v horní části už musíme využít všechny 4 končetiny. Kotel protínají dvě pěšiny vedoucí víceméně po vrstevnici. Nahoře narazíme na klečovisková pole, která obejdeme, dá se doleva i doprava. Za nimi narazíme na hřebenovou magistrálu. Odtud už je jen kousek na vrchol Velkého Máje.

Pokračovat se dá různými trasami např. kolem Jelení studánky na Skřítek, přes Vysokou holi na Ovčárnu nebo do Karlova atd. Zde uvedená varianta vede přes Velkou Jezernou. Nejprve sejdeme na rozcestí Nad Malým kotlem, magistrálu opustíme a po se vydáme na sever. Asi po 300 m si můžeme prohlédnout pamětní desku Franze Kleina III, který se ve 2. polovině 19. stol. zasloužil o obnovu jesenických lesů. Deska je umístěna nalevo od cesty na výrazné skalce.

Na rozcestí značku opustíme a po chvíli dojdeme přímým směrem k Františkově myslivně, odkud je pěkný výhled k Pradědu. Pokračujeme po širší cestě dále na sever. Ta se postupně větví, doleva dojdeme pod Dlouhé stráně a doprava na vrchol Velké Jezerné. Je tu geodetický bod s železnou tyčí. Za vrcholem je cesta stále dobře viditelná a vede po hřebeni. Avšak po necelém kilometru náhle skončí a dále už musíme pokračovat na vlastní pěst. Na hřebeni narazíme na pár skalek a místy jsou patrné známky pěšiny, ale skutečně jen sotva viditelné. Vzdušný hřebínek pak přechází ve strmý svah porostlý hustým, ale docela dobře průchodným lesem. V linii hřebene dojdeme až k zatáčce silnice z Dlouhých strání. Menší problém je se na silnici dostat, protože nad ní jsou ve svahu vysekané téměř kolmice. Nejlepší je slézt menším průsekem přímo nad zatáčkou.

Odtud můžeme sejít po silnici k Dolní nádrži Dlouhé stráně. Komu by se to zdálo příliš zdlouhavé, může využít i dobrodružnější zkratku přímo po hřebeni. Vede dobře prostupným lesem a vyústí na cestu, vedoucí doprava na hráz. Po hráti dojdeme na asfaltku u nádrže. Odtud následuje poměrně dlouhý úsek k hlavní silnici a pak ještě 2 km po do Kout.

Cyklostezka u Kotelného potoka Parožná chata Cesta pod kotlem Pod Malým kotlem Skalky v levé části
Dno kotle Strmá horní pasáž Malý kotel Rozcestí Nad Malým kotlem Pamětní deska na skalce
Františkova myslivna Velká Jezerná Hřeben z Velké Jezerné Skalky na hřebeni Klikatice z Dlouhých strání
Na hrázi u Dolní nádrže Dolní nádrž
4. Prostřední kotel (neznačený, zde )
  Trasa: Malá Morávka      Karlov    Malý Máj    Kóta 1182    potok Volárka    Prostřední kotel
Vysoká hole     Ovčárna     Bílá Opava     Karlova Studánka
  Délka: 19 km, Čas: 6:30 hod., Převýšení: 850 m

Prostřední kotel na mapách nenajdeme, ale je tam, kotle jsou skutečně 3. I v tom Prostředním v zimě občas nějaká ta lavinka zhučí a také do něj není oficiálně povolený vstup.

Z Malé Morávky projdeme podél silnice celým Karlovem. Za bývalou sjezdovkou Lokomotiva (dnes Klobouk) opustíme asfaltečku a vydáme se doprava. Po zpevněné cestě vystoupáme v serpentinách až k hřebeni vedoucímu na Malý Máj. Pokračujeme po hřebeni vyšlapanou pěšinkou. Svah hned od počátku tuhne a k prvním skalkám vede něco jako schodiště. Malebná pěšina nás vyvede až na Malý Máj, kde najdeme pár kamenů ideálních na svačinu. Hřeben dále pokračuje na vrcholek označený Kóta 1182. Hned za ním je krásný výhled na Prostřední a Velký kotel.

Sejdeme pár desítek výškových metrů a na širší cestě odbočíme doleva. Dojdeme až do zatáčky, kde cestu protíná potok Volárka. O něco níže na něm můžeme najít jeden z gigantických jesenických vodopádů o výšce 1-2 m zvaný Na Volárce. Hned za potokem na nás čeká další pěšina, která nás dovede až pod kotel. Na jeho dně je rašeliniště a celý kotel je porostlý borůvčím. Sněhové pásy zde můžeme najít i koncem května.

Přímo po spádnici vystoupáme až na vrchol kotle, místy zde najdeme stopy pěšiny. Jsou zde patrné i díry po dělostřeleckých granátech, armáda tu trénovala v letech 1919-1922. Úplně nahoře narazíme na pás kleče, který buď obejdeme nebo se pár desítek metrů prorubeme až na magistrálu.

Sestupových variant je více, uvedená trasa je naklikaná přes Vysokou holi a Bílou Opavu do Karlovy Studánky.

Začátek hřebene na Malý Máj Pěšina na hřebeni Malý Máj Výhled z Kóty 1182 Posed za Kótou 1182 a Velký kotel
Prostřední a část Velkého kotle Vodopád Na Volárce Prostřední kotel Borůvkové svahy Květnový sníh