Výstupy na Temnou (1.264 m)
Mapy.cz

Vrchol Temné je sice turisticky nepřístupný, ale snadno dostupný, asi o 250 m jej míjí a les není hustý. Okolí Temné je prošpikováno zpevněnými a lesními cestami. Kromě uvedených se další výstupy na Temnou dají uskutečnit z východu např. po Jelení cestě nebo hřebenem přes vršek Kosov.

1. Z Malé Morávky a dále přes Vysokou holi a Jelení studánku
  Trasa: Malá Morávka      Temná     Vysoká hole     Jelení studánka
býv. Alfrédka     Malá Morávka
  Délka: 25.5 km, Čas: 9:00 hod., Převýšení: 860 m

Z Malé Morávky se vydáme po směrem na Ovčárnu. Mineme vrchol Kopřivné a už za rozcestím Skály pod Kopřivnou začíná lesní průsek, který končí až na vrcholu Temné. Po značce ale můžeme dojít až na rozcestí Temná (1.205 m) a odtud vystoupat posledního půl kilometru na vrchol hore lesom, není zvlášť hustý. Z vrcholu sestoupíme na sedlo k chatě Eustaška a napojíme se opět na . Po ní dojdeme na rozcestí Nad Ovčárnou, změníme barvu na , která nás dovede až na Vysokou holi resp. na rozlehlou planinu u vrcholu. Projdeme kolem chatky Horské služby a hraničního kamene z r. 1681 a širokým hřebenem pokračujeme kolem Velkého Máje a Jeleního hřbetu na Jelení studánku. Je zde pramen a kamenný turistický útulek.

Z hřebene odbočíme doleva a stále po sestoupíme k bývalé chatě Alfrédka. Dnes (2022) tu funguje bufet s občerstvením. Odtud se vydáme po kolem vršku Jelenec a dojdeme až do Karlova. Ten je takovým předměstím Malé Morávky, ale k autobusové zastávce na hlavní silnici musíme ujít ještě 4,5 km.

Trasa je téměř celá značená až na krátký úsek kolem vrcholu Temné. Je atraktivní, ale dlouhá a má více variant. Od rozcestí Nad Ovčárnou můžeme přes Ovčárnu a Bílou Opavu sestoupit do Karlovy Studánky (16 km, 810 m převýšení) nebo Divokým dolem sejít do Koutů na vlak (22.5 km, 910 m převýšení).

Temná od Kopřivné Rozcestí pod Temnou Na Temné Temná z cesty na Vysokou holi Na Vysoké holi
Sněhové pláně na Vysoké holi Pod Velkým Májem Jelení studánka Areál u bývalé Alfrédky
2. Velký kotel (neznačený, zde )
  Trasa: Malá Morávka      Karlov    Velký kotel    Vysoká hole    Temná    Kopřivná
Malá Morávka
  Délka: 18 km, Čas: 6:30 hod., Převýšení: 850 m

Velký kotel je krásné místo, ale s celoročním zákazem vstupu. V létě zde kvetou vzácné byliny, v zimě se zase jedná o nejnebezpečnější lavinovou oblast v Jeseníkách. Trasa je určená spíš pro fajnšmekry a nejlepší je ji absolvovat na přelomu zimy a jara, za stabilních sněhových podmínek a samozřejmě na vlastní zodpovědnost.

Z Malé Morávky se vydáme po přes Karlov. U jeho konce cesta odbočí do lesů a podél potoka Moravice se dostaneme až k rozcestí Velký kotel - nástup. Nad ním značku opustíme a pokračujeme podél potoka až pod kotel. Potok ve vhodném místě překročíme a zarostlým úbočím vystoupáme až pod výraznou skalku ve spodní třetině kotle. Svah zde tuhne a traverezem šikmo doleva se dostaneme až k pásu skal, protínajícímu kotel. Postupujeme podél pásu až k jeho konci. Krpál zde ještě přituhne a musíme použít všechny 4 končetiny. To už je ale poslední těžký úsek, po něm se sklon zmírní a delším sněhovým platem dojdeme na na hřebeni.

Při výstupu přímou trasou nepomohou sněžnice ani skialpy, svah je příliš příkrý. Nejlepší jsou klasické pohorky a víra, že se sníh nebude propadat příliš. Místy by se hodily i mačky.

Z Vysoké hole máme na výběr z více sestupových tras. Nabízí se Bílá Opava do Karlovy Studánky, Divoký důl do Kout atd. Pěkná je i zde uvedená varianta, kdy přejdeme vrchní částí Velké doliny až na . Po ní se dá dojít až do Malé Morávky. Sestup si můžeme zpestřit výstupem na Temnou a Kopřivnou.

Značená trasa s kotlem v pozadí Pod kotlem Spodní část Skalní pás Výhled z kotle
Vršek kotle Nejstrmější pasáž pod hřebenem Kurevský hebl Pohled do kotle Výhled na celý svět