Výstupy na Sokola (1.187 m)
Mapy.cz

Na Sokola nevede značená cesta, musíme využít zpevněných cest a pěšin. Nejlepším východiskem jsou Vidly, kam se dá dostat autobusem, případně autem.

1. Z Videl východním hřebenem (neznačené, zde )
  Trasa: Vidly     Sokolí skály    Praděd     Bílá Opava     Karlova Studánka
  Délka: 14 km, Čas: 6:00 hod., Převýšení: 750 m

Z Videl se vydáme po směrem ke Švýcárně. Po 1,5 km značku opustíme a zabočíme ostře doleva na naznačenou, avšak zpevněnou Dřevařskou cestu. Po ní pokračujeme 1 km až do místa, kde se stýká s hřebenem na Sokola. Druhá možnost je vydat se z Videl zpevněnou cestou kolem Sokolího potoka (nenecháme se zmást cedulí Zákaz vstupu).

Po hřebeni vede stezka, ale do slušného krpálu. Ta nás vyvede až na krásné místo na Sokolích skalách s výhledy. Skály jsou vysoké až 30 m a viditelné od Pradědu. Pod nimi je i stopa civilizace, zbytky zpevnění nebo cesty. Lezení je jako vždy zakázáno, i když pilíř je tu krásný.

Od skal sestoupíme do sedélka pod Pradědem a za ním jdeme přímo nahoru po vyšlapané stezce. Protíná ji tzv. Vegetační chodník, tím se ale nenecháme zmást a pokračujeme přímo k Pradědu. Stezka postupně mizí, ale mezi borůvčím není terén nijak kritický. Dojdeme až k asfaltce a po ní je to už kousek na vrchol.

Sestupujeme Bílou Opavou do Karlovy Studánky. Další možností jsou Kouty buď Divokým dolem nebo přes Švýcárnu a dále po .

Kaple ve Vidlích Kolem Sokolího potoka Hřeben k Sokolím skalám Sokolí skály Sokolí skály s Pradědem
Výhled od Sokolích skal Hlavní skála Hlavní skála Vrch Sokol Krásný 30 m pilíř
Stopy civilizace pod skalami Sokolí skály Na západním výstupku Borůvčím k Pradědu, dole Sokolky
2. Z Videl přes Sokolí chatu a poté na Švýcárnu (neznačené, zde )
  Trasa: Vidly     Sokolí chata    Sokol    Švýcárna     Kouty
  Délka: 17.5 km, Čas: 7:00 hod., Převýšení: 620 m

Z Videl se vydáme zpevněnou cestou kolem Sokolího potoka. Nenecháme se zmást cedulí Zákaz vstupu a pokračujeme až na Dřevařskou cestu. Odbočíme doprava a za zatáčkou se vydáme kolem Sokolího potoka po pěšině doleva. Ta nás zavede k lovecké Sokolí chatě a dále až k západnímu výběžku Sokolích skal. Odtud už je k vrcholu Sokola jen kousek.

Podobně jako u předchozí trasy se vydáme směrem k Pradědu. Pěšinou se dostaneme na Vegetační chodník, pěknou lesní cestu, která vede v podstatě po vrstevnici. Vydáme se po ní doprava a asi za 2 km dojdeme na značenou trasu. Po a zároveň dorazíme na chatu Švýcárna. Z ní potom vede dlouhý sestup (9 km) po do Kout.