Výstupy na Praděd (1.491 m)
Mapy.cz

Všechny cesty vedou na Praděd. Díky kyvadlové dopravě z Hvězdy na Ovčárnu je cesta na vrchol příjemnou procházkou i pro matky s dětmi. Na ostatních trasách už musíme překonat větší převýšení, ale zároveň se jedná o jedny z nejpěknějších túr v Jeseníkách.

1. Bílá Opava
  Trasa: Karlova studánka      Bílá Opava     Barborka     Praděd     Bílá Opava
  Délka: 16 km, Čas: 6 hod., Převýšení: 630 m

Trasa je okruhem, takže můžeme využít auto. Zaparkovat se dá u přístřešku vedle silnice Karlova Studánka - Vidly, ale zdejší parkovišťátko už dávno nestačí pokrýt popularitu Bílé Opavy a tak silnici zvláště o víkendech lemují dlouhé řady aut.

Pokud přijedeme autobusem na dolní parkoviště v Karlově studánce, prodloužíme si trasu (tam i zpět) o 3 km a nějakých 80 výškových metrů. Nejlepší je využít modře značenou stezku lesem kolem potoka.

Od přístřešku se vydáme po a zároveň podél potoka Bílá Opava. Po čase se značky větví, představuje tu divočejší variantu. Stezka pokračuje přes polomy sevřenou roklinou kolem potoka. Je zde postaveno hodně dřevěných mostků. Trasa je náročnější za mokra, ale pořád se jedná o značenou turistickou cestu, kterou se můžou bez obav vydat i ti méně zkušení. Malebná je obzvlášť v zimě a pokud není prošlapaná, užijeme si tu i trochu adrenalinu. Po necelých 2 km z rokle vylezeme a napojíme se opět na , která nás už schůdnějším terénem vyvede k chatě Barborka. Tady se dá vlít pivo i u venkovního okénka. Z Barborky můžeme dojít na Praděd buď neoficiálně přímou cestou nebo oficiálně delším obchvatem po asfaltce po .

Sestupujeme stejnou trasou s tím rozdílem, že místo Bílé Opavy využijeme paralelní nad roklí. Máme i další možnosti např. Divokým dolem po do Kout nebo přes Švýcárnu po tamtéž.

Nad Karlovou studánkou můžeme navštívit Rolandův (nikoliv Ronaldův) kámen, skály s turistickou vyhlídkou. Občas je tu k vidění i nějaký ten lezec. V minulých staletích stávala skála na holých pláních, dnes je obklopená lesem. Vede k ní modře značená stezka.

Přístřešek na úvod Přes polomy Po lávkách korytem Lávka dvojitá Bílá Opava
Spodní pasáže Most s polevou Schodů jak v paneláku Cestou necestou Ledopád
Chatrné mosty Propadáním vpřed Cukrové indiánky Marcipánová poleva Pod Barborkou
Chata Barborka Vež od Barborky Rolandův kámen Rolandův kámen
2. Z Červenohorského sedla
  Trasa: Čh sedlo      Výrovka     Malý Jezerník     Švýcárna     Praděd
Bílá Opava    Karlova studánka
  Délka: 19.5 km, Čas: 6:30 hod., Převýšení: 530 m

Z Červenohorského sedla vystoupáme skrze sjezdovky po k přístřešku a rozcestníku u Velkého Klínovce. Pokračujeme zvlněným hřebenem přes Výrovku a Malý Jezerník k Velkému Jezerníku, jehož vrchol značka obchází po dřevěných lávkách. Za necelý kilometr dojdeme k chatě Švýcárna, vhodnému občerstvovacímu bodu. Odtud vede k Pradědu rozbitá asfaltečka a na vrchol to není až tak blízko, jak by se zdálo - 3,5 km. Můžeme se vydat i kratší cestou kolem Tabulových skal, kde se lámal kámen na původní pradědskou rozhlednu. Tato trasa je ale neznačená a bez cesty (zde ).

Z Pradědu můžeme sestoupit na Ovčárnu a využít kyvadlovou dopravu na rozcestí Hvězda, nicméně atraktivnější trasa je Bílá Opava do Karlovy studánky.

Červenohorský skanzen Hřebenovka na Praděd Cesta na Výrovku Výhled na Dlouhé stráně Vozka, Červená hora a Keprník
Pod Malým Jezerníkem Lávky u Velkého Jezerníku Chata Švýcárna Tabulové skály Rozcestí pod Pradědem
3. Divoký důl
  Trasa: Kouty      Dolní nádrž     Divoký důl     Praděd     Švýcárna     Kouty
  Délka: 21 km, Čas: 7:30 hod., Převýšení: 900 m

Výchozím bodem je menší parkoviště u mostu pod Červenohorským sedlem. Je zde i autobusová zastávka. Vydáme se po směrem k dolní nádrži Dlouhé stráně. Tento úsek vede celý po asfaltce, je docela dlouhý (6 km k rozcestníku) a ne úplně příjemný. Za nádrží odbočíme doleva a následuje strmé stoupání Divokým dolem. Roklina je trochu divočejší, než je v Jeseníkách zvykem a značka vede často v serpentýnách. V zimě, pokud není prošlapaná, bývá obtížné ji najít. Zhruba uprostřed stoupání je vyhlídka na Dlouhé stráně s dřevěným zábradlím. Stezka nás vyvede až na asfaltku pod Pradědem, odkud zbývá k vrcholu 1,5 km.

Z Pradědu pokračujeme po rozbité asfaltce k chatě Švýcárna a odtud pak po sestoupíme kolem skal Sokolka zpět k parkovišti. V zimě tu drandí běžkaři, protože tímto úsekem částečně vede i oblíbená běžkařská trasa.

Dobrodružnější povahy mohou sestoupit po Medvědím hřbetu (zde ). Ze značky odbočuje malebná a téměř vodorovná stezka, ale ta za Medvědím vrchem pod skalkou končí a dál je nutné se prodírat strmým lesním průsekem.

Dolní nádrž Dlouhé stráně Pod Divokým dolem Divočina Divoký důl Vyhlídka na Dlouhé stráně
V Divokém dole Typická pěšina Zimní důl Horní pasáže Pod Pradědem
Pěšina po Medvědím hřbetu Skalky na Medvědím hřbetu Konec cesty pod Medvědím hřbetem
4. Ze Skřítku přes Jelení studánku
  Trasa: Skřítek      Ztracené kameny     Jelení studánka     Vysoká hole     Ovčárna
Praděd     Bílá Opava    Karlova studánka
  Délka: 25 km, Čas: 8:30 hod., Převýšení: 800 m

Od motorestu Skřítek se vydáme po na hlavní hřeben. Svah postupně tuhne a po 3 km dojdeme na Ztracené kameny, nižší skalky, ze kterých je pěkný výhled. Pokračujeme přes Pecný a dále kolem Břidličné hory na Jelení studánku. Je tady čuráček s vodou, na hřebeni dost neobvyklý. A taky kamenná útulna na nouzové přespání či úkryt. Slušelo by to tu i chatě, turistů a v zimě běžkařů či skialpů se kolem potuluje hodně. Ale žádná chata tady nikdy nestála.

Napojíme se na magistrálu a širokými hřbety dojdeme na Vysokou holi. Najdeme zde starobylý hraniční kámen z r. 1681, kde se stýkala 3 panství - Bruntálské, Loučné a Janovické. I po těch letech jsou na něm symboly ještě patrné. Z Vysoké hole sestoupíme kolem Petrových kamenů na Ovčárnu, civilizační centrum. Odtud ještě zbývá k vrcholu Pradědu 3,5 km po asfaltce.

Nejatraktivnější sestup vede Bílou Opavou do Karlovy studánky, ale můžeme využít i kyvadlovou dopravu z Ovčárny na Hvězdu.

Fešácký čtyřboký skřítek na Skřítku Ztracené kameny Na Ztracených kamenech Výhled z kamenů Pecny
Hřeben k Pradědu Magistrála k Jelení studánce Jelení studánka Cesta na Velký Máj Na Vysoké holi
Hraniční kámen na Vysoké holi Petrovy kameny a Praděd Civilizační centrum Ovčárna Praděd od Ovčárny
5. Z Malé Morávky
  Trasa: Malá Morávka      Velký Kotel     Ovčárna     Praděd     Bílá Opava
  Délka: 23 km, Čas: 8:00 hod., Převýšení: 920 m

Z Malé Morávky se můžeme dostat na hřeben dvěma paralelními značenými cestami. První vede po kolem vršku Temná, druhá atraktivnější po naučnou stezkou Velká kotlina. Trasa se nejprve drží potoka Moravice a poté prochází serpentinami pod Velkým Kotlem. Ten se stal populárním hlavně kvůli lavinám, které tu v zimě občas padají, což je v Jeseníkách neobvyklé. Proto sem míří v zimě hodně skialpů toužících si to taky vyzkoušet. Na stezce jsou i informační tabule a dojdeme po ní až na Ovčárnu. Odtud už je trasa stejná jako předchozí.

Velký Kotel Na naučné stezce Přístřešek na naučné stezce Velký Kotel Skály ve Velkém Kotli
Skály ve Velkém Kotli Velký Kotel
6. Z Videlského sedla
  Trasa: Videlské sedlo      Švýcárna     Praděd     Bílá Opava    Karlova studánka
  Délka: 16 km, Čas: 5:30 hod., Převýšení: 600 m

Z Videlského sedla se vydáme po na hřeben. Krpál je tu docela tuhý a napřimuje se až u vrcholku Malý Děd. Odtud už je coby kamenem dohodil na chatu Švýcárna. Z ní pak vede na Praděd asfaltka (3,5 km). Nástupním bodem mohou být i Vidly, odkud vede kolem Královského vodopádu, Silonovy lovecké chaty a skalek na Kamzičím vrchu. Tato trasa je delší o 2,5 km.

Videlské sedlo Šutrovice lesem Pěšina přes Malého Děda U Malého Děda Sestup ke Švýcárně
Chata Švýcárna Královský vodopád Silonova chata Kamzičí vrch
7. Z Bělé kolem Vysokého vodopádu
  Trasa: Bělá      Vysoký vodopád     Švýcárna     Praděd     Bílá Opava
  Délka: 19 km, Čas: 7:00 hod., Převýšení: 870 m

Od autobusové zastávky Bělá vodopády se vydáme po podél Studeného potoka. Asi po 3,5 km dojdeme k Vysokému vodopádu, který má až 28 m a je nejvyšším v Jeseníkách. Značka nevede až k němu, musíme se kousek pachtit přes šutry a porost. Ale divočina u vodopádu stojí za trochu námahy. Značená trasa potom pokračuje přes Sokolí skálu s menší vyhlídkou až na Švýcárnu.

Na cestě k vodopádu Vysoký vodopád Vysoký vodopád s trochou ledu Zimní radovánky Zimní radovánky
Vyhlídka na Sokolí skále Švýcárna
8. Ostrý hřeben (neznačený, zde )
  Trasa: Karlova studánka     Ostrý vrch    Kóta 1356    Praděd     Bílá Opava
Karlova Studánka
  Délka: 14 km, Čas: 5:30 hod., Převýšení: 700 m

Pěkná trasa vede hřebenem nad údolím Bílé Opavy. Můžeme využít i auto, trasa je okruhem. Zaparkujeme na parkovišťátku u přístřešku vedle silnice Karlova Studánka - Vidly. Popojdeme po silnici kousek nahoru směrem na Vidly a pak se už po vlastní ose napojíme hřeben. Není tu vyšlapaná cesta, ale hřeben je docela dobře rozeznatelný. Pokračujeme jím na Ostrý vrch (1.228 m), kde najdeme kovovou tyč. Pár set metrů za ním je vyhlídka na Praděd a Petráky s rekonstruovanou lavičkou. Projdeme lesním průsekem a strmějším svahem vystoupáme na kopeček označený jako Kóta 1356. Odtud vede na Praděd víceméně holý svah s občasným smrčkem.

Sestoupit můžeme Bílou Opavou nebo pokud nejsme vázáni na auto, tak např. Divokým dolem do Kout.

Výhled z hřebene Ostrý vrch Výhled na Petráky a Praděd Skály na Kamzičím vrchu Praděd z Ostrého hřebene
Závěrečný svah Bobová dráha
9. Z Videl přes Sokola (neznačené, zde )
  Trasa: Vidly     Sokolí skály    Praděd     Bílá Opava     Karlova Studánka
  Délka: 14 km, Čas: 6:00 hod., Převýšení: 750 m

Z Videl se vydáme po směrem ke Švýcárně. Po 1,5 km značku opustíme a zabočíme ostře doleva na naznačenou, avšak zpevněnou Dřevařskou cestu. Po ní pokračujeme 1 km až do místa, kde se stýká s hřebenem na Sokola. Druhá možnost je vydat se z Videl zpevněnou cestou kolem Sokolího potoka (nenecháme se zmást cedulí Zákaz vstupu).

Po hřebeni vede stezka, ale do slušného krpálu. Ta nás vyvede až na krásné místo na Sokolích skalách s výhledy. Skály jsou vysoké až 30 m a viditelné od Pradědu. Pod nimi je i stopa civilizace, zbytky zpevnění nebo cesty. Lezení je jako vždy zakázáno, i když pilíř je tu krásný.

Od skal sestoupíme do sedélka pod Pradědem a za ním jdeme přímo nahoru po vyšlapané stezce. Protíná ji tzv. Vegetační chodník, tím se ale nenecháme zmást a pokračujeme přímo k Pradědu. Stezka postupně mizí, ale mezi borůvčím není terén nijak kritický. Dojdeme až k asfaltce a po ní je to už kousek na vrchol.

Sestupujeme Bílou Opavou do Karlovy Studánky. Další možností jsou Kouty buď Divokým dolem nebo přes Švýcárnu a dále po .

Kaple ve Vidlích Kolem Sokolího potoka Hřeben k Sokolím skalám Sokolí skály Sokolí skály s Pradědem
Výhled od Sokolích skal Hlavní skála Hlavní skála Vrch Sokol Krásný 30 m pilíř
Stopy civilizace pod skalami Sokolí skály Na západním výstupku Borůvčím k Pradědu, dole Sokolky
10. Hladová cesta a Divoký hřeben (neznačené, zde )
  Trasa: Kouty      Pod Hřbety    Hladová cesta    Divoký hřeben    Dědova chata
Praděd     Divoký důl     Kouty
  Délka: 24 km, Čas: 8:30 hod., Převýšení: 1.050 m

Tato trasa je určena spíš pro milovníky netradičních cest. Z parkoviště u mostu pod Červenohorským sedlem se vydáme po směrem na Švýcárnu. Na rozcestí Pod Hřbety z ní odbočíme doleva na cyklostezku a po 2 km v ostré levotočivé zatáčce na zpevněnou Hladovou cestu. Ta se klikatí úbočími až ke spodní nádrži Dlouhé stráně.

Mineme nejprve hřeben z Medvědího hřbetu, přejdeme Česnekový potok a pak ve vhodném místě odbočíme z Hladové cesty doleva do lesa. Tuhým svahem se dostaneme na hřeben a později ke skalám, viditelným i ze silnice pod Divokým dolem. Skalní pás přejdeme buď přímo po hřebeni nebo místy sestoupíme vpravo od něj. Nad skalami svah postupně měkne a napřimuje se. Držíme se více vpravo a lesem dojdeme k lovecké Dědově chatě. Tento úsek je orientačně náročný a je lepší mít po ruce Mapy.cz. Od chaty už vede cestička k asfaltce pod Pradědem.

Nejvhodnější sestup je Divokým dolem. Pokud nejsme vázáni na auto, je možné využít i Bílou Opavu do Karlovy studánky.

Na Hladové cestě Na Hladové cestě Divoký hřeben se skalami Cestou necestou Skály na hřebeni a Dlouhé stráně