Výstupy na Keprník (1.423 m)
Mapy.cz

Ačkoliv přes Keprník vede jen jesenická magistrála, možností výstupu na něj je nepřeberně. Jako výchozí místa můžou sloužit Ramzová, Branná, Lipová, Bělá, Filipovice, Červenohorské sedlo i Kouty. Díky lanovce na Šerák je Keprník přístupný i pro matky s dětmi.

1. Z Ramzové a zpět
  Trasa: Ramzová      Černava     Šerák     Keprník     Šerák     Obří skály
  Délka: 15 km, Čas: 6 hod., Převýšení: 780 m

Nejsnazším přístupem na Keprník je vyjet lanovkou na Šerák a odtud po dojít na vrchol a zpět (5 km, 1:45 hod., 200 m). Ale to je jako jezdit na elektrokole. Pokud dáme přednost turistice, pak vyjdeme z Ramzové, obchvatem po se dostaneme k mezistanici lanovky na Černavě, pokračujeme pod vrchol Šeráku a odtud na Keprník. Celá trasa vede po magistrále, je často chozená a pěkná i v zimě.

Sestoupíme po stejné trase k chatě Jiřího na Šeráku, podlehneme pokušení dát si pivo a polívku a pokud počasí dovolí, užijeme si výhledy na Jeseník a okolí. Od chaty vede strmý padák po k Obřím skalám. Obejdeme celý skalní pás a napojíme se na . Ta nás dovede zpět do Ramzové.

Koho nepřitahují slasti veřejné dopravy, může zaparkovat na parkovišti v Ramzové, trasa je okruhem.

Sestoupit se dá i do Lipové, pokud pokračujeme po kolem Obřích skal nebo případně po a kolem vleků areálu na Miroslavi.

Šerák a sjezdovka z Ramzové Černava a lanovka k vrcholu Památník všech kozlů na Černavě Stezka z Černavy Mezi Šerákem a Keprníkem
Magistrála na Keprník, vzadu Šerák Pod vrcholem Skalky na vrcholu Orientační šutr na vrcholu V zimě, vzadu Kraličák
Praděd z Keprníku Krkonoše z Keprníku Chata Jiřího na Šeráku Obří skály Obří skály
2. Z Ramzové do Branné
  Trasa: Ramzova      Šerák     Keprník     Vozka     Branná
  Délka: 18.5 km, Čas: 6:30 hod., Převýšení: 740 m

Z Ramzové vystoupíme po na Keprník podobně jako u předchozí trasy. Stále po sejdeme na sedlo Trojmezí a odtud pokračujeme po na Vozku. Stoupání není tuhé, jen asi 70 výšk. metrů. Obhlédneme skalky a pěkné výhledy k Pradědu. Pak už je na pořadu jen 9 km sestupu lesem a pak kamenitou cestou po do Branné.

Další možností je sestoupit z Vozky po kolem Josefovských skal a pak přes alojzovská pastviska skrze stádečko nedůvěřivých krav. Ti zdatnější si mohou tuto trasu prodloužit o naučnou stezku Pasák kolem stejnojmenných skal.

Na Keprníku Vozka z Keprníku Sestup z Keprníku, vzadu Vozka Vozka zimní Vozka letní
Praděd z Vozky Sestup z Vozky do Branné
3. Z Červenohorského sedla na Ramzovou
  Trasa: Čh sedlo      Vřesová studánka     Kamenné okno     Keprník     Šerák
  Délka: 14.5 km, Čas: 5:00 hod., Převýšení: 510 m

Z Červenohorského sedla se vydáme po napříč sjezdovkami směrem k Červené hoře. Stoupání vede po komfortní široké cestě, která se v zimě hodně využívá jako běžkařská trasa. Pokračujeme až k Vřesové studánce, kde dříve stávala kaple, pak kostelík i chata. Dnes zde zbyl pouze přístřešek nad studánkou. Tady na chvíli opustíme a vydáme se po a ke Kamennému oknu na hřebeni. Od něj sestoupíme k rozcestí Trojmezí a opět po dojdeme na Keprník.

Z něj už vede příjemné klesání k Šeráku a chatě Jiřího. Na Ramzovou můžeme sestoupit buď klasicky po přes Černavu nebo kolem Obřích skal po a pak po .

Trasa má tu výhodu, že Červenohorské sedlo je ve výšce 1.020 m a proto převýšení není až tak dramatické. Kdo se nebojí stoupání, může využít spojení vlakem do Koutů a na hřeben se pak dostat po nebo po kolem potoka Hučivá Desná.

Čh sedlo, vzadu Červená hora Kaplička nad sedlem Magistrála k Čh sedlu, vzadu Praděd Vřesová studánka, vzadu Vozka Rozcestí pod Červenou horou
Kamenné okno Praděd z Kamenného okna Keprník od Kamenného okna Na Keprníku Chata Jiřího na Šeráku
4. Z Filipovic přes Točník na Ramzovou
  Trasa: Filipovice      Točník     Kamenné okno     Keprník     Šerák
  Délka: 15 km, Čas: 6:00 hod., Převýšení: 850 m

Tato trasa je podobná předchozí, ale nástupem z Červenohorského sedla se ochuzujeme o festovní krpál po spádnici k Točníku a o skalky s výhledem tamtéž. Kromě Filipovic můžeme vyjít i z Bělé.

Za skalkami pod Točníkem už terén přece jen trochu měkne. Po se dostaneme až pod Kamenné okno a podobně jako u přechozí trasy dojdeme přes Keprník a Šerák na Ramzovou.

Krpál k Točníku Skály pod Točníkem, vzadu Jeseník Keprník od Točníku Kamenné okno Na Keprníku
5. Východní hřeben (neznačený, zde )
  Trasa: Bělá      vojenský hřbitůvek    Žalostná    Keprník    pomníček císařovny
Branná
  Délka: 16.5 km, Čas: 7 hod., Převýšení: 910 m

Pěkná a logická trasa vede přes oba vrcholy Keprníku. Z autobusové zastávky Bělá obecní úřad dojdeme po k rozcestníku Keprnický potok (3 km). Pokračujeme asi 250 m doprava po a pak lesní cestou doleva do kopce dojdeme k malebnému vojenskému hřbitůvku, kde je kromě rudoarmějců pochováno i několik Němců. Od hřbitůvku už stoupáme přímo po hřebeni. Cesta tu vyšlapaná není, ale lesem se dá projít bez problémů. Dvakrát překročíme zpevněnou cyklostezku a strmým svahem se dostaneme až ke skalkám, za kterými stojí lovecká Keprnická chata. Nad chatou svah ještě přituhne, ale linie hřebene nás vyvede až ke skalám na Žalostné. Zde už les řídne a přes planiny vyjdeme až na hlavní vrchol Keprníku.

Sestupujeme planinou na západ. Držíme se více vlevo a strmými svahy slezeme na zpevněnou cestu na Jelení stráni. Ta nás dlouhým traverzem kolem pomníčku císařovny Sissi dovede až na Volskou louku, odkud už po dojdeme do Branné.

Lesní hřbitůvek nad Bělou Skalky pod Keprnickou chatou Keprnická chata Skály na Žalostné Skály a Keprník
Skály na Žalostné Pohled k Pradědu Žalostná a skály od Keprníku Sestup Jelení strání Pomníček císařovny Sissi
6. Kolem Jeleního potoka (neznačené, zde )
  Trasa: Branná     Klepáčský potok    Jelení potok    Keprník     Červená hora
Šindelná hora    Kouty
  Délka: 20 km, Čas: 7 hod., Převýšení: 950 m

Z Branné se vydáme podél stejnojmenného potoka po asfaltečce a zároveň po . Ta později odbočí směrem k Vozkovi, my se ale držíme potoka a . Z ní potom odbočíme doprava opět na zpevněnou cestu, která vede podél Klepáčského potoka. Zpevněná cesta asi po 4 km skončí v místě, kde se potok větví v Klepáčský a Jelení. Pokračujeme doprava podél Jeleního, který se zanedlouho opět rozdvojuje. Vydáme se levou linií do srázu. Po čase dojdeme k malebným Jelením vodopádům. Nad nimi překřížíme vyšlapanou cestu, na které najdeme dvě lávky. Svah je tu dost tuhý, ale les docela dobře prostupný. Pokračujeme podél potoka. Svah postupně měkne a dostaname se až na vrcholovou planinu Keprníku. K vrcholovým skalkám je to už kousek.

Pro sestup se nabízí několik variant např. přes Šerák na Ramzovou nebo přes Vozku do Branné. Zde je uvedena trasa kolem Kamenného okna přes Červenou horu a pak neznačeným hřebenem přes Šindelnou horu do Kout.

Tento výlet je nejlepší absolvovat v zimě. Pokud mrzne, pak se Jelení potok promění ve skutečné ledové království. V létě je vše snazší, ale z potoka zbývá je čůrek.