Výstupy na Smrk (1.127 m)
Mapy.cz

Smrk je hodně populárním kopcem, na Trojmezí těsně pod vrcholem se scházejí turisté, cyklisté a v zimě i běžkaři a skialpové. Vede sem spousta cest, které se dají různě kombinovat. Hodně turistů spojuje výstup na Smrk s návštěvou Lesního baru.

1. Z Ramzové do Horní Lipové
  Trasa: Ramzová      Smrk    Lesní bar    Horní Lipová
  Délka: 10.5 km, Čas: 4:00 hod., Převýšení: 430 m

Výstupová trasa na Smrk z Ramzové vede po lesní stezce s místním značením (červenobílý čtverec). Na jaře a na podzim bývá nepříjemné rašeliniště kolem vrcholu, bahenní lázeň se dá obejít alternativními cestičkami borůvčím. Na Trojmezí stál až do r. 2019 přístřešek, slušelo by mu to tam i dnes. Momentálně (2022) zde najdeme hraniční kámen a rozcestník.

Sestupujeme stejnou trasou, ale u rozcestí Nad Horním barem (cedule na stromě) značenou trasu opustíme a vydáme se doleva po vyšlapané cestičce. Prudkým srázem dojdeme na zpevněnou cestu k Hornímu baru a poté kolem potoka k občerstvovně Lesní (Dolní) bar. Odtud už vede asfaltka k nádraží v Horní Lipové. Sestoupit můžeme i zpět do Ramzové po a .

Je zajímavé, že ačkoliv se jedná o velmi známou a chozenou trasu, tak je celá oficiálně neznačená.

Cesta z Ramzové Rozcestí Nad Horním barem Vrchol Smrku Vrcholová planina Trojmezí u polské hranice
Sešup k Hornímu baru Horní bar U Horního baru Cesta k Lesnímu baru Lesní bar
Modrý balet
2. Ze Starého města přes Paprsek
  Trasa: Staré Město      Dalimilova rozhledna     Paprsek    Travná hora    Brousek
Smrk    Lesní bar    Horní Lipová
  Délka: 16 km, Čas: 6:00 hod., Převýšení: 650 m

Velmi atraktivní trasa vychází od nádraží ve Starém Městě. Po se vydáme nejprve 2 km po asfaltce a poté loukami do kopce na vyvýšeninu Větrov. V r. 2021 zde byla postavena povedená kopie staré rozhledny s chatou, která stávala na Kraličáku do r. 1973. Na rozdíl od předlohy ale má novinka dole obří turniket a za vstupné zaplatíme 120,- (2022).

Stále po pokračujeme k malebné chatě Paprsek s vyhlášenými borůvkovými knedlemi. Z Paprsku sice vede na Smrk značená cesta kolem přístřešku u rozcestí Císařská chata, ale ta je zbytečně dlouhá. Lepší je využít běžkařskou trasu Šengen po polské hranici. Ta vede přes Travnou horu (skalky na úplném vrcholu jsou vpravo od cesty a nejsou z ní vidět) a přes vyvýšeninu Brusek s pěkným výhledem.

Ze Smrku můžeme sestoupit různými trasami do Ramzové nebo ještě lépe přes Lesní bar do Horní Lipové viz. předchozí trasa.

Nad Starým Městem Po loukách k Větrovu Dalimilova rozhledna Výhled na Paprsek Chata Paprsek
Kaplička u chaty Cesta po polské hranici Travná hora Vyvýšenina Brusek Výhled z Brusku
Nácvek na Trojmezí Cesta k vrcholu Smrku Lesní bar Chladicí box
3. Z Branné přes Kronfelzov
  Trasa: Branná      Kronfelzov     rozcestí nad Ostružnou     Smrk    Lesní bar
  Délka: 20 km, Čas: 7:00 hod., Převýšení: 720 m

Z nádraží v Branné se po značené stezce kolem studánky dostaneme do centra Branné s oblíbenou výrobnou a prodejnou trubiček se šlehačkou. Pokračujeme po na hlavní silnici a z ní odbočíme doleva na menší asfaltečku. Po ní se dostaneme až do zapadlé vísky Kronfelzov s několika baráčky. Odtud vede přes louky s občasným lesíkem až nad Ostružnou, kde změníme barvu a odbočíme doprava na . Ta nás zavede až na rozcestí pod loveckou Císařskou chatou a dále na Smrk.

Sestoupit můžeme na Ramzovou nebo přes Lesní bar do Horní Lipové.

Skály pod Brannou Náměstí v Branné Kronfelzov Nad Kronfelzovem Na loukách nad Ostružnou
Rozcestí u Císařské chaty Běžkařská trasa po hranici Na Trojmezí Cesta přes Smrk
4. Ze Žulové přes Nýznerovské vodopády a Sokolí skály
  Trasa: Žulová      Nýznerovské vodopády     Sokolí skály     Smrk    Lesní bar
  Délka: 19 km, Čas: 7:00 hod., Převýšení: 790 m

Z nádraží v Žulové se vydáme po asfaltce kolem potoka po . Mineme Princovu skálu a přes Nýznerov pokračujeme až ke stejnojmenným vodopádům. Žádná Niagara to není, ale potok tu protéká pěknou divokou roklinou. Od vodopádů se vydáme po asfaltečce do nijak dramatického kopce. Po čase dojdeme k Sokolím skalám, pod kterými stojí dřevěná chatka - útulna. Tady se asfaltečka promění v lesní cestu, které nás dovede až na Smrk.

Sestoupit můžeme na Ramzovou nebo přes Lesní bar do Horní Lipové.

Princova skála Centrum Nýznerova Divočina u vodopádů Nýznerovské vodopády Útulna u Sokolích skal
Sokolí skály Výhled ze Sokolích skal Hraniční kámen na Trojmezí Výhled z Trojmezí na Kraličák
5. Z Horní Lipové přes Lví horu
  Trasa: Horní Lipová      Oblý vrch     Lví hora     Studený     Smrk    Lesní bar
  Délka: 13 km, Čas: 5:00 hod., Převýšení: 620 m

Z nádraží v Horní Lipové sejdeme po silnici až ke konečné autobusu. Odtud se po vydáme pod mostem na louky nad vesnicí. U rozcestníku Pod Kopřivným odbočíme doleva na a stoupání lesy přes Oblý vrch nás dovede až na Lví horu, která už má 1.040 m. Kousek za ní je ještě o fous vyšší kopeček Studený. Stále po pokračujeme až na zpevněnou cestu s dřevěnou útulnou Mates. Od ní už je to na Trojmezí pod Smrkem jen kilometr.

Sestoupit můžeme opět na Ramzovou nebo přes Lesní bar do Horní Lipové.

Louky nad Horní Lipovou Cesta na Oblý vrch Na Lví hoře Malebná cestička za Lví horou Útulna Mates
Hraniční kámen na Trojmezí
6. Vysoký hřbet nad Vápennou (neznačený, zde )
  Trasa: Vápenná     Kopřivník    Skála smrti    Studený     Smrk    Lesní bar
  Délka: 14 km, Čas: 5:30 hod., Převýšení: 780 m

Zajímavá trasa vychází od nádraží ve Vápenné. Přejdeme přes koleje a po zpevněné cestě se dostaneme k bývalému lomu, dnes už částečně zarostlému. Po asfaltečce pokračujeme až k rozcestí s naučnou stezkou, odkud vycházejí 4 cesty. Nezvolíme žádnou z nich a už po vlastní ose vystoupáme lesem na hřeben. Ke Kopřivníku vede vyšlapaná cesta průsekem. Svah tuhne a až na Kopřivníku přejde v mírnější hřeben. Následuje pěkné vyhlídkové místo s dřevěným křížem. Je odtud vidět Šerák, Praděd, Medvědská pahorkatina i Studničný vrch. Za pár let už ale vyhlídka zaroste stromy.

Hřeben pokračuje ke skalce s poetickým názvem Skála smrti. Je vysoká cca 10 m a dá se na ni z druhé strany vylézt, jen v zimě je to docela záludné. Od skály pokračuje opět cestička hřebenem až na vyvýšeninu Studený poblíž Lví hory. Zde už se dostaneme na a po ní přes sedélko Tři studničky a kolem útulny Mates dojdeme na Trojmezí pod Smrkem.

Po lesní stezce s místním značením (červenobílý čtverec) dojdeme na vrchol Smrku, ukrytý v lese. Po stezce pokračujeme až k rozcestí Nad Horním barem, kde odbočíme doleva na sice neznačenou, ale vyšlapanou cestičku. Ta nás dovede na asfaltku u horního baru a podél potoka pak sejdeme do Lesního baru. Neodoláme špekáčkům a pivu a po asfaltečce sejdeme za půl hodiny do Horní Lipové.

Kamenná vápenka Lomy nad Vápennou Průsek na Kopřivník Spanilá vyhlídka Medvědská pahorkatina a Praděd
Krkonoše Masiv Smrku z hřebene Skála smrti Skála smrti Studničný vrch ze skály
Kopřivník ze skály Průsekem na Studený Útulna Mates Magistrála na Smrk Smrk - Hraničník
Kraličák ze Smrku Planina na Hraničníku Vrchol Smrku Lesní bar Západ nad Lví horou (vlevo)